Utveckling av Organisation
Bli det företag era kunder vill ha!
“Jag kan verkligen rekommendera Annica, för hennes kompetens som vd/projektledare/inspiratör och affärspartner.“
MARIANNE NÄSSTRÖM | FOTOGRAF MARIANNE
Vet ni vad era kunder vill ha?
Varje ny affärsrelation inom organisationsutveckling inleder vi med att identifiera kundens nuvarande organisationsstruktur. Detta gör vi genom arbetsmodellen Lean Canvas eller Business Model Canvas men även i nästa steg via processkartan – beroende på om ni är ett relativt nystartat företag eller har varit verksamma en tid. Vi kallar det kundfokusprocess och syftet är att identifiera de aktiviteter som tillfredsställer era kunders behov. Utifrån resultaten går vi sedan igenom vilka justeringar eller kompletteringar ni behöver göra för att kunna erbjuda de varor och tjänster som era kunder efterfrågar.
Från dröm till verklighet.
Se bra ut eller ser du bra ut?
Butikschefen för Smarteyes hörde av sig till oss. Semestern började nalkas mot sitt slut och det var dags att planera höstens kickoff för personalen vid två butiker i Norrland. De önskade en extern utbildningsinsats som skulle bidra till ökad intern och extern kunskap inom försäljning samt utökad och förbättrad intern dialog för personalen till förmån för deras kunder. Självklart sa vi ja, till uppdraget! Vi älskar både glasögon och linser men framför allt att kunna bidra till utveckling inom området försäljning i Norrland.
De första frågorna vi ställde var: Hur arbetar ni med era kunder i dag? Vilka är era kunder? Vill kunderna se bra ut genom glasögonen eller vill de se lite snyggare ut? Numera erbjuder Smarteyes glasögonprenumeration till sina kunder. Inte bara på grund utav vår utbildningsinsats men under förändringsprocessen och i samband med behovsanalysen, upptäckte de bland annat att kunderna hade behovet av både moderiktiga ombyten och variation för glasögon och linser (beroende på vardags- och fritidsintressen). Vi vet att Smarteyes kunder känner sig sedda av personalen och här på DreamFactory kallar vi det att vara organisatoriskt kund- och process fokuserad á la Smarteyes…
Vill du också utveckla ditt företag utifrån era kundernas behov?